Vi kører selvfølgelig også efter de nye styrkede læreplaner, som alle private børnepassere skal. 

Børns alsidige personlige udvikling:

Vi stimulerer den personlige udvikling igennem leg og læring: Her bruger børnene bl.a. deres fantasi og oplever forskelligheder, konflikter og samhørighed sammen med de andre børn. Vi opmuntrer barnet til at blive selvhjulpen fx i situationer med tøj og spisetid. Et trygt barn har lettere ved at spørge om hjælp og ved at lære, så tryghed og anerkendelse er vigtigt for os omkring det lille barn. Vi vil også lege os til læring om f.eks. tal, farver, begreber som `foran- bagved´ Ùde Inde´og kendskab til dyr.  

 

De sociale kompetencer:

Børn lærer meget igennem fælleskab både med børn og voksne. De oplever venskaber og uvenskaber, får erfaring i konfliktløsning og lærer hvordan de er en ”del af flokken”. Fx omkring spisetid, ved borddækning, puttetid og ved leg lærer de små børn om det at vente på sin tur, om at blive gode venner efter et sammenstød, at trøste hinanden og at hente hjælp og at man skal deles om tingene/legetøjet.

 

Børns sprog:

Børn skal hjælpes på vej til et godt sprog. Ved at tale meget med barnet, læse højt og synge, opbygger barnet gradvist et sprog som det kan bruge i til at kommunikere med andre, forklare sig, udtrykke følelser og behov. Vi vil læse historier på gulvet i børnehøjde og synge sange med og uden fagter. Sanglege og rim og remser er også et hit hos børnene. Og det er en succes når man hører dem synge selv. Vi vil gå på biblioteket og låne nye bøger og sangbøger, men samtidig vil vi også synge de samme sange et stykke tid. Gentagelse er noget børn godt kan lide og er trygge ved.

 

Krop og bevægelse:

Der er fokus på motorikken og kropslig udfoldelse. Det styrker barnets koncentration og oplevelse af verden. Vi udfordrer sanserne, ved bl.a. indendørs, at danse, lave fagter til rim-remser, hoppe ned-lege og når vi leger jorden er giftig. Udenfor vælger vi måske den lidt uvejsomme sti i skoven i stedet for den pænt anlagte stampede skovsti, for at udvikle motorik og få rørt ved sanserne. Børn elsker at udfolde sig kropsligt og det giver dem en følelse af hvad kroppen kan og et godt velbefindende. Vi snakker meget om hvor næsen sidder og hvad armen kan og laver rim-remser og fagter der også fortæller om de enkelte kropsdele og hvad de bruges til.

 

Børn og natur:

Naturen kan vi aldrig få nok af: Den friske luft/duft/det danske vejr stimulerer vores sanser og vækker vores nysgerrighed. Der er konstante nye og spændende ting at gå i kast med i naturen. Vi går ned i knæhøjde, der hvor børnene er, og ser på smådyr, planter, dufter og undersøger. Vi tager ting med hjem fra vores tur i skoven og laver collager eller lignende og så kan vi snakke endnu mere om det derhjemme. Vi vil kigge på vejret og se om det blæser i dag eller måske regner det. Så sætter vi kort op på tavlen i garderoben for at vise far og mor hvordan vejret var i formiddags. Vi vil tage på bondegårdstur og få kendskab til de forskellige store dyr. Tage på legepladser rundt omkring og udforske naturen i skoven. Og læse bøger om naturen.

 

Børn og kultur:

Vi har fokus på kultur i Baunehulen.. Vi udfolder os kreativt med papir, maling, lim, perler m.m. Op til højtiderne nyder vi de mange traditioner der omgiver os, fastelavn, påske, jul m.m. Foråret er i påskens tegn. Vi vil lave forskellige påsketing og så vil vi snakke om de små blomster der pludselig titter op af den brune jord under de brune blade. Vi bruger naturen rigtig meget om sommeren da vi kan være ude de fleste dagtimer, hvor vi også spiser udenfor. Om efteråret ser vi blandt andet træerne falme og laver collager der viser udviklingen. Børne-halloween er også fundet ind her. Og om vinteren går vi i gang med fremstilling af julegaver og julepynt. Vinteren byder også på fastelavn, hvor vi op vil  klippe-klistrer masker og fastelavnspynt samt holder tøndeslagning og spiser fastelavnsboller. Jeg er også ved at finde ud af hvor vi kan se lidt børneteater et par gange om året.